هل الدولار قوى ام الجنيه المصرى ضعيف ...!!؟

قبل 7 سنوات

كشف أحمد صقر - ناشط متخصص في الشأن الاقتصادي - مفاجأة كبيرة عن أزمة الدولار وبخاصة بعد ارتفاعه إلى 12 جنيه في مدة وجيزة جدًا . وقال "صقر" في تدوينة عبر حسابه الشخصي على موقع "فيس بوك": "مينفعش الدولار يطّلع 175 قرش في 48 ساعه برة أي تدخل أو قرارات من الجهات الرسمية ، واللي بيحصل ده مالوش دعوة الجنيه ضعيف ولا الاقتصاد بيعاني ..مفيش توصيف لده في الاقتصاد غير مصطلح واحد ان السوق دخل في مرحله (الذعر) اللي لو موقفتش هاتبقي كورة تلج فوق قدرة أي حكومة مصرية خليجية أوروبية أمريكانية روسية تقدر علي صدها.. آه الجنيه ضعيف والاقتصاد بعافية والسياحة واقفة وقناة السويس محققتش أي عائد من المليارات اللي اتصرفت وبنصرف غلط وبنفرض ضرائب علي الغلابة بس والتصدير بيكح قصدير وفي 1600 مصري من الديناصورات الجدد اللي للأسف هاتلاقى منهم كتير من مويدي السيسي كمان.. بس من يونيو 2015 لحد الآن اشتروا عقارات بمليار و300 مليون دولار في دبي .. وأكيد مشتروهومش بالكريدت كارد يعني ..15 مليار جنيه تخيل لو كان تم ضخهم للاستثمار محليا كانوا عملوا ايه؟ .. تخيل 1600 مصري من اللي مصدعينا بالتضخية علشان الوطن ومأكلين الشعب تبن يا تري جابوا فلوسهم منين وطلعوها بره ازاي و (فش...) كام مليون مصري مزنوق ومحشور جوه البلد في اقل من 12 شهر ؟" بحسب تعبيره . وأضاف: "ده اللي في دبى بس .. مجبناش سيره عقارات إسبانيا و انجلترا و أمريكا وجزر الهونولولو وكمان العقار فى دبى متوقع موجة تصحيحية عنيفة خلال السنتين الجايين قبل الاكسبو سيتى .. يعنى اللى اشترى مراحش لسوق آمن أصلًا" وتابع: "دلوقتى التاجر اللي عنده بضاعة علي الرف مبقاش عارف يسعرها ازاي واللي بيشتري مبقاش عارف بكرة هايبقي معاه يكفي حاجته الأساسية ولا لا ...المشكله أن مفيش حد خلاص عنده قدره فضلا عّن الشجاعه أنه يشد فرامل و يقول هي مش جزرة وقطمها جحش و البنك الدولي مش ربنا علشان ننفذله روشتة هاتجيب اجل اللي بينفذوها ولا المستثمر الخليجيى لازم يشترى البلد برخص التراب فانطربقها على دماغ اللى فيها" .. مضيفًا: "الغشومية آخرتها طين والأرقام مبتكدبش ..واحتكار السياسة والاقتصاد نهايته معروفة بس محدش بيتعلم .. واللى نفع فى 2011 علشان 60% من اقتصادنا غير رسمى مش ضرورى ينفع ويفضل ساند البلد فى 2017 لان حتى الاقتصاد غير الرسمى كمان واخد مفك جنب عينه خلاص" حسب وصفه. واستدرك: "فى حلول لوقف الذعر على فكرة و فى كمان حلول تدعم الاقتصاد بس مشكلتنا فى فساد السياسات و تبعية الارادة.. بس أي حل يحصل ازاي والاثر النفسى (بيفش..) البورصات و بيوقع أسهم شركات راسخة على الارض ...فما بالك تأثيره على عملة واحنا عايشين فى بلد رئيسها بيقول عليها شبه دولة و محافظ كفر الشيخ بيدعو الحماهير لختمة قران على البلد". وأنهى كلامه قائلًا: "على العموم اللى أوله رقص قدام اللجان آخرته بالطو بكمام ..ربنا يرحم الغلابة اللي لا عندهم فلوس يطلعوها بره ولا معاهم حتي اللي يكفيهم اكل وعلاج لآخر الشهر" حسب تعبيره.!!

هل الدولار قوى ام الجنيه المصرى ضعيف ...!!؟
عندك أي منتج؟
الكل: 22
21 22

أسباب تراجع الدولار أمام الجنيه المصري

1- أرتفاع تحويلات المصرين في الخارج في الربع الاخير الي 4.6 مليار دولار.
2- بيع سندات وأذون خزانة بحوالي 4 مليار دولار ومازال البيع مستمر .
3- انخفاض المدفوعات للفيزا كارد في خارج مصر من 237 مليون الي 69 مليون دولار بنفس الربع.
4-البنك الاهلى اعلن جمع 2 مليار دولار حتى نهاية يناير وان بفبراير زادت التنازلات الدولارية الي (100 مليون دولار يوميا) وذلك من بنك واحد فقط . مما يدل على أستسلام المضاربين على الدولار وهرولتهم لبيعه عبر البنوك وليس السوق السوداء التي تهشمت.
5-اجازات الصين مما أدى الي قلة الطلب على الاستيراد.مع العلم ان اغلب الاجازات انتهت .
6-أنخفاض الوادرات الي 7 مليار وارتفاع الصادارات الي 2 مليار دولار وذلك ب 2016.
7- حالة ركود في الشارع المصري بسبب زيادة الاسعار والتضخم الذي وصل لاول مرة في تاريخ مصر الي حوالي 30% مما أدى بالمستوردين الى قلة الطلب على الاستيراد وخاصة على السلع الغير أساسية.
8- انتهاء الشركات الاجنبية بمصر بتحويل ايرادتها بالدولار من مصر الي بلدانهم الأصلية.
9- تحسن ملحوظ في السياحة وزيادة اعداد السائحين الألمان والخليج و4 دول اوربية وهما الدنمارك والنرويج والسويد وفنلند يوقفون حظر السفر ال شرم الشيخ.
10-أستلام الدفعة الاولى من قرض صندوق النقد الدولي بقيمة 2.75 مليار دولار.
11- استلام قرض بقيمة 500 مليار دولار من بنك التنمية الافريقي.
12- 2 مليار دولار وديعة من السعودية ومليار من الامارات.
13- أرتفاع الاحتياطي النقدي من الدولار الي حوالي 26 مليار دولار

ولهذه الأسباب كان من الطبيعي ان نرى تحسن ملحوظ للجنيه بعد وجود هذه السيولة الدولارية, والسؤال الذي يأتيني دائما هل هذا سيقلل من أسعار السلع في السوق؟ من المؤكد ان نرى انعكاس أنخفاض الدولار على الاسعار في السوق, ولكن هذا سيكون بعد فترة لا تقل عن شهر حيث ان كل السلع الموجودة الان مستوردة على الاسعار القديمة , ولكن سيكون دور الرقابة هو الأهم في مراقبة السوق والأسعار.

كما اننا سنمر بمرحلة هى الاصعب لما بها من زيادة استهلاكية وهى فترة رمضان والاعياد حيث يزيد الطلب على الاستيراد,وذلك سيؤدي الي ارتفاع الدولار مرة اخرى امام الجنيه ولكن في رأيي ان الارتفاع حيكون بسيط, وذلك لان زيادة الاسعار جعلت المواطن المصري رشيد في استهلاكه, لذلك ارى اننا سنتخطى العيد ورمضان ونحن أسفل مستوى سعري 20 جنيه.

كما أؤكد ان هذه البيانات كانت بشهر يناير وفبراير.. وأن مع اختلاف البيانات الاقتصادية القادمة فمن الطبيعي أن نرى تغير في سعر الجنيه انخفاضا او ارتفاعا او ثباتا.. لذلك علينا بمتابعة المستجدات الأقتصادية .

كشف هاني توفيق، رئيس جمعية الاستثمار المباشر سابقًا، تفاصيل انخفاض الدولار خلال الأيام السابقة، في تدوينة بعنوان "المسكوت عنه في مسالة انخفاض سعر الدولار". وقال "توفيق"، في تدوينته: "فى مزاد البنك المركزى لطرح أذون خزانة بقيمة 12 مليار جنيه الأسبوع الماضي، 97%‏ من المكتتبين فيها كانت صناديق استثمار أجنبية، أى أن حوالى 650 مليون دولار دخلت احتياطى البلد الأسبوع الماضى وحدها ليس مقابل إنتاج وتصدير، أو استثمار، أو سياحة، و إنما أموال ساخنة ( Hot Money) دخلت تقعد معانا شوية، و تاخد 16%‏ فوائد، وبعدين تخرج كسبانة كمان فرق سعر بيع الدولار وقت بيعه للمركزى الشهر الماضى ( 19 جنيه) و سعره الحالى (16 جنيه)"

اقرأ المقال الاصلى فى المصريون : https://almesryoon.com/%D8%AF%D9%81%D8%AA%D8%B1-%D8%A3%D8%AD%D9%88%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%B7%D9%86/1032059-%D8%AE%D8%A8%D9%8A%D8%B1-%D9%8A%D9%83%D8%B4%D9%81-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D9%83%D9%88%D8%AA-%D8%B9%D9%86%D9%87-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%86%D8%AE%D9%81%D8%A7%D8%B6-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1

أضف رداً جديداً..